Financiën
Stabiel financieel beleid
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Prognose 2017 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Oordeel toezichthouder | Matig | Redelijk | Redelijk | Redelijk | Jaarlijkse beoordeling van de financiële positie door de toezichthouder | |
Oordeel accountant over getrouwheid | Positief | Positief | Positief | Accountantsverklaring bij de jaarstukken | ||
Oordeel accountant over rechtmatigheid | Positief | Positeif | Positief | Accountantsverklaring bij de jaarstukken | ||
Positie in de ranglijst woonlasten grote gemeenten | 1 | 2 | > 3 | > 5 | Kerngegevens belastingen grote gemeenten, COELO | |
Demografische druk (groene + grijze t.o.v. 15-64 jaar) | 51,7% (2014) | - | - | - | CBS |
De woonlasten in de gemeente Zaanstad blijven in 2017 stabiel. In enkele andere gemeenten zullen de woonlasten naar verwachting dalen. Hierdoor zal gemeente Zaanstad een hoge positie op de de ranglijst woonlasten grote gemeenten houden. Wat hier ook mee te maken heeft is dat een aantal gemeenten het afgelopen jaar precariobelasting heeft ingevoerd op ondergrondse kabels en leidingen. Huishoudens betalen, via het drinkwaterbedrijf en beheerder van het energienetwerk, indirect belasting . Hierdoor kan de OZB lager blijven in de gemeenten die deze belasting hebben ingevoerd. Hierdoor presenteert de ranglijst een scheve vergelijking.
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Organisatie financiële processen
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Prognose 2017 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie uitvoering verbijzonderde interne controles (VIC's) | 100% | 100% | 100% | 100% | Gemeentelijke registratie | |
Tijdigheid P&C-documenten conform planning raad | 100% | 100% | 100% | 100% | Jaarplanning raad | |
Het aantal afgeronde 213a-onderzoeken per jaar | 2 | 1 | 2 | Minimaal 1 | Gemeentelijke registratie |
Audits zijn primair bedoeld om te verbeteren. Naarmate een audit meer in het politieke speelveld wordt vastgesteld, komt de nadruk meer te liggen op verantwoorden i.p.v. leren & verbeteren.
Daarom kiest het college om één audit als 213a audit aan te wijzen. Over de lessen van alle andere audits wordt in een halfjaarlijkse voortgangsrapportage gerapporteerd.
Innen lokale belastingen en heffingen
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Prognose 2017 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Toestemming waarderingskamer | Akkoord | Akkoord | Akkoord | Akkoord | Brief waarderingskamer om WOZ beschikking en ozb-aanslag te mogen versturen |
Om deze doelstellingen te bereiken leveren we de volgende prestaties
Innen lokale belastingen en heffingen
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Prognose 2017 | Streef- | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Het uitgekeerde bedrag aan proceskostenvergoeding afgezet tegen het bedrag waarop maximaal een beroep kan worden gedaan. | 20% | 13% | 15% | 15% | Gemeentelijke registratie | |
Percentage gehonoreerde WOZ-bezwaren afgezet tegen het aantal verstuurde beschikkingen | 3,8% (2013) | 0,6% | 2,0% | 2,0% | Gemeentelijke registratie | |
Aantal gehouden hoorzittingen afgezet tegen het aantal verzoeken. | 20% (2013) | 48,5% | 20% | 15% | Gemeentelijke registratie | |
Gemiddelde WOZ waarde x €1000,- | 177 (2014) | - | - | - | CBS |